به گزارش روابط عمومي گمرك ايران، صادرات قطعي كالاهاي غيرنفتي طي چهار ماهه اول سال‌جاري 21 و 11 صدم درصد افزايش داشته و در مدت يادشده 16 ميليارد و 308 ميليون دلار انواع كالاي غيرنفتي به خارج از كشور صادر شده است كه بر اين اساس تراز تجاري كشورمان در مدت مزبور مثبت بوده و در مجموع با 3 ميليارد و 443 ميليون دلار مازاد تراز تجاري مواجه بوده‌ايم.
عمده‌ترين دليل افزايش صادرات غيرنفتي در مدت يادشده به رشد چشمگير صادرات پتروشيمي با 41 و 51 صدم درصد و ساير كالاها با 20 و 71 صدم درصد اختصاص دارد. بنابراين مجموع كل صادرات غيرنفتي با احتساب ميعانات گازي در چهار ماهه اول سال‌جاري به 16 ميليارد و 308 ميليون دلار رسيد. اين رقم در چهار ماهه اول سال گذشته با احتساب ميعانات گازي 13 ميليارد و 465 ميليون دلار بود.
بنابر اين گزارش، درباره علت رشد صادرات در چهار ماهه نخست سال‌جاري، بايد گفت كه اقلام صادراتي كشور در چهار ماهه نخست سال‌جاري، عمدتاً با افزايش صادرات روبه‌رو بوده‌اند، به طوري كه تنها 20 قلم اول صادرات كه بيش از 60 درصد از كل آن را به خود اختصاص داده‌اند، با وجود كاهش قابل توجه كالاهايي همچون ميعانات گازي، پلي‌اتيلن، متانول، اوره و… باز هم در مجموع رشدي 34 درصدي در وزن و 25 درصدي در ارزش دلاري را به خود ديده‌اند.
براساس آمار تجارت خارجي كشورمان در مدت يادشده در صادرات كالاهاي پتروشيمي كشورمان شاهد ركوردشكني سهم اين كالاها از كل صادرات كشورمان بوده‌ايم، به‌طوري كه با افزايش 41 و 51 صدم درصدي صادرات اين كالاها در سال‌جاري سهم اين كالاها از كل صادرات غيرنفتي نيز به 41 و 51 صدم درصد افزايش يافته است. در اين مدت 6 ميليارد و 769 ميليون دلار انواع كالاي پتروشيمي به وزن 13 ميليون و 684 هزار تن از ايران به ساير كشورها صادر شد. سهم كالاهاي پتروشيمي از كل صادرات كشورمان در چهار ماهه نخست سال گذشته 35 و 52 صدم درصد بود.
همچنين شاهد رشد صادرات ساير كالاها در مدت يادشده بوده‌ايم به نحوي كه صادرات ساير كالاها از مرز 6 ميليارد و 627 ميليون دلار فراتر رفت و با افزايش 20 و 71 صدم درصدي سهم 40 و 64 صدم درصدي را از كل ارزش صادرات غيرنفتي كشورمان به خود اختصاص داد.
بنابراين گزارش با وجود افزايش صادرات پتروشيمي و ساير كالاها، شاهد كاهش صادرات ميعانات گازي در چهار ماهه نخست سال‌جاري بوده‌ايم، به طوري كه در اين مدت، صادرات ميعانات گازي 8 و 77 صدم درصد كاهش داشت و به مرز 2 ميليارد و 912 ميليون دلار رسيد و سهم ميعانات گازي از كل صادرات كشورمان به 17 و 86 صدم درصد كاهش يافت و جاي خود را به محصولات پتروشيمي و ساير كالاها داد.